Verslag Workshop Studenten Activisme

De workshop in Pnyx van 23 juni was een groot succes. Naar aanleiding van de brainstorm sessie die we hebben gehouden over hoe een “Alternatieve Universiteit” er uit zou moeten zien hebben we de volgende ideeën bedacht. (onderverdeeld in: 1. Ruimte, 2. Algemeen, 2. Curriculum & Vakken, 3. Vorming Colleges, 4. Directe Acties & Publiciteit)

Noot: Het doel van de sessie was om met zoveel mogelijk creatieve ideeën te komen. Deze vormen geen pakket van eisen, maar het materiaal om de Autonome Universiteit vorm te geven. Ideeën zijn daarmee ook doel op zich, ze vormen de grondslag voor werkelijke verandering, waarbij we niet moeten schuwen buiten bestaande kaders te treden.

  1. Ruimte
    • Autonome Bibliotheek
    • “Vrije zone” binnen universiteit uitroepen voor initiatieven van studenten.
    • Colleges op “vrije” plekken als in een park, eigen pandje of op straat.
    • Botanische tuinen op de uithof “kraken”
    • Ruimte voor onze colleges kraken op de Uni. “gewoon een lokaal binnenlopen en beginnen”. Het is ten slotte onze plek.
    • “Sorry, dit computerlokaal is gereserveerd voor een werkgroep”
    • Hoofden van de departementen leiden de decanen die het hoofd van de Uni leidt. Ipv andersom.
  2. Algemeen
    • Autonome Universiteit: Gebaseerd op Directe Actie, Wederzijdse hulp (solidariteit) & Vrijwillige Associatie
    • Niet alleen voor universiteit studenten, maar alle (aspirant) studenten
    • Denk niet te klein. Neem de universiteit maar over, neem de vrijheid die je nodig hebt voor veranderingen
    • Probeer je daadwerkelijk op te stellen als alternatief. Neem dit idee tot in de kleinste details serieus.
    • Nagaan onder docenten wat hen het meest bezighoud & wat zij het liefste zouden onderwijzen, op welke manier en hier de ruimte voor geven.
    • Van binnenuit veranderen. Dmv bestaande netwerken, nieuwe netwerken en ideeën creëren.
    • Wat is je echte motivatie? Weg met de 6-jescultuur. Studeren is al een doel.
    • Wat fascineert je? Aan studenten vragen “wat houd je bezig.”
    • Diploma = ” aangepastheids bewijs” / aan wiens & welke normen en ideeën willen we voldoen?
    • Bedrijfsleven meer interdisciplinair. HBO -> kunst samenwerken!
  3. Curriculum & Vakken

    • Autonomie
    • Actualiteit (democratisch qua inhoud). / discussies, kennis delen, inlopen -> voortdurende sessie.
    • “Kritische Studenten Lezen de Krant”
    • Laat Italianen van de “Anomolous Wave” (studenten beweging) komen doceren.
    • Alternatieve Economie
  4. Vorming Colleges
    • Meer vrijheid voor zelfontplooing creëren door daarvoor tijd in de ruimen binnen de schema’s
    • Geen tentamens
    • Studenten samen met docenten democratisch het curriculum, de vorm en stof de stof laten bepalen.
    • Zelfgeleide colleges
    • Geen cijfers. cursus halen/niet halen.
    • Meer ‘peer-review’, interactie, gedachte uitwisseling tussen studenten.
    • Studenten vragen wat ze willen. Dat uitvoeren; met bv. enquetes & creatieve mails.
    • Maak nieuwe cursussen. Waar je wel iets leert, maar welks ‘diploma’ geen economische waarde heeft.
    • Democratisch bepaalde cursus oppzetten en laten plaatsvinden. (DECAL systeem)
    • Colleges reviewen: docent na hoorcollege kritisch beoordelen.
    • Onderlinge beoordeling door studenten.
    • Buiten ervarings onderwijs -> terug naar de jaren ’60?
    • Zelf alternatieve onderwijsvormen aanbieden tijdens regelmatige bijeenkomsten
    • Studenten zelf laten college geven.
    • Laat ervaren studenten (oudere jaars) hun (extra) geleerrde kennis uitdragen naar iedereen die dat horen wil
    • Colleges maken door studenten -> onderwerpen die iedereen aanspreekt, ieder eigen visie op geven -> eigen onderzoek
    • Theorie tot praktijk maken. dus CONVERSATIE. Geen stille papers…
  5. Directe Acties & Publiciteit
    • Poster actie: “Is dit jouw universiteit?”
    • Mensen uit hun eigen colleges lokken (zoals bijvoorbeeld bij statistiek)
    • Kaartjes maken en uitdelen waar studenten op kunnen schrijven wat voor universiteit zij zouden willen zien, of wat zij zouden willen leren.
    • “Spoed (-ad hoc)” colleges in Bus 12/11
    • Ludieke acites “met een knipoog” / Kunst alternatieve universiteit / (kratjes sit-ins enz.)
    • Mensen wakker maken middels acts tijdens colleges
    • Spontane Teach-ins uitroepen. -> docenten uit hun kamers halen.
    • Dag organiseren met thema: “wat wil ik zijn” ipv “wat wil ik worden”
    • College Guerilla’s
    • Guerilla marketing: spontane colleges op universiteitslocaties over actuele onderwerpen.

1,210 thoughts on “Verslag Workshop Studenten Activisme

  1. Een reactie van een (zelfbenoemde) conservatieve kriticus genaamd Rutger Schimmel:

    – Is inmiddels wegens zelfcensuur aan de kant van Rutger verwijderd.

    ……. ………… … …………….. ……….. …. …………….. ……. ……. ……………. ……………………… …………… ………….. ….. ………. …… ………….. ………….. ……… ……… ……………. ….. ………… …………. …… ………………….. ….. …….. …… ………….. …………….. …………. ………………….

    ………… ……………. ….. ……………… ……………. ………………….. ……………. ……. …………… ………… ………………. ………………. …………….. ………….

    • Rutger bedankt.. echt ..waren er maar meer verlichte geesten als de jouwe.

Comments are closed.